З раннього віку необхідно привчати дитину до самообслуговування, до прибирання своїх іграшок, до допомоги своїм рідним у домашній роботі. Дошкільники легко і з великим задоволенням наслідують працю батьків, виконують доручення дорослих. Спочатку їм просто цікаво.
А поступово,
якщо в сім'ї систематично заохочують до праці, хвалять за невеликі досягнення,
у них виникає бажання допомогти дорослим, складаються трудові навички і звички,
проявляється працелюбність.
Своєчасне трудове виховання необхідне і для
підготовки дитини до школи, де зміст навчання і життя пов'язані з працею.
Діти, як правило, з охотою виконують будь-яку роботу, пов'язану з домашнім господарством. Дитина обов'язково повинна закінчити почату роботу і виконати її охайно.
Потрібно виховувати інтерес до
результатів праці, тобто знаходити радість і задоволення від закінченої справи.
Дошкільника, у якого життєвий
досвід дуже малий, потрібно вчити працювати. Показ, розповідання, заохочення,
нагорода, заохочення до спільної праці - види роботи, за допомогою яких можна
навчити і привчити дитину до праці, потрібно враховувати її емоційність,
бажання гратися.
Враховуючи, що гра і праця
дошкільників тісно пов'язана, потрібно використовувати гру для заохочення
дитини до праці, виховання бажання працювати.
Виходячи з дому з дитиною,
потрібно привчити її складати свої ігри та іграшки перед цим. Необхідно
проявити вимогливість до своїх дітей і вчасно вміти проконтролювати їхню
роботу.
Але не слід забувати, що нікому не вдалося виростити працелюбну людину шляхом лише бесід про важливість праці і спостережень за працею інших.
Тільки працюючи дитина оволодіває навичками і вміннями, отримує відчуття задоволення від зробленого своїми руками.
І початком на цьому шляху є залучення сина або доньки
до обслуговування себе своїми силами.
З самообслуговування починається трудове виховання дошкільника. Звичайно,
умивання, одягання, самостійне вживання їжі лише умовно можна розглядати у
змісті трудового виховання.
Багато батьків впевнені, що коли вже дитина має деякі навички та вміння із самообслуговування, то удосконалювати їх не обов'язково.
Так
залишаються не зовсім використані можливості самообслуговування, у дітей
складаються нейтральні відношення до обов'язків, пов'язаних з самообслуговуванням.
У сім'ях, де на належному рівні приділяють увагу розвитку навичок
і вмінь з самообслуговування, діти вмілі, спритні. Вони легко, без допомоги
дорослих наводять порядок у ігровому куточку, витирають вологою ганчіркою пил,
допомагають накривати стіл до обіду, застеляють свої ліжка. Інших сім'ях
батькам доводиться бачити безпорадність своїх дітей.
Важливо приділяти більше уваги якості виконаної роботи - чи чисто, охайно, чи правильно. Не слід фіксувати на перших етапах увагу на швидкості. Швидкість прийде потім, коли вміння автоматизується.
Чим менша дитина, тим
легше її навчити обслуговувати себе за допомогою гри - цікавої, зрозумілої.
Неправильно, якщо проблема самообслуговування в сім'ї вирішується так : дорослі сказали - і крапка. Слід стимулювати бажання обслуговувати себе ( тільки маленькі нічого не вміють самі, а ти вже дорослий.
Спробуй сам попрати
носову хустинку, і ти побачиш, що у тебе вийде так само гарно, як і в мене);
важливо розкрити і моральний аспект проблеми самообслуговування
Але турботливі мами часто кожного дня прибирають іграшки дитини,
витирають взуття, одягають і роздягають дитину, годують з ложечки. Якраз з
цього і починається утриманство дитини.
Деякі батьки вважають, що не слід вчити дитину, як правильно
виконувати дії. Ні, батьки повинні виступати інспекторами, вимогливими і добрими.
Умови і обставини життя кожної сім'ї диктують свої нормативи і
вимоги до навичок самообслуговування.
Слід пам'ятати. Що навичок необхідно навчати, навчати довго і
терпеливо. Зробити гру «Хто як працює», для цього ввести
різнокольорові фішки, що позначають оцінку роботи : червона - вміє і
старається, синя - не вміє, але старається, зелена - більше руками розводить,
ніж працює, коричнева - не хоче нічого робити. Важливо, щоб з'явився стимул,
який розігріє інтерес до праці у дитини.
Слід виключити вдома види роботи, де життя дитини підлягає
небезпеці.
Автоматизм навичок самообслуговування виникає у дітей тим
швидше, чим ретельніше і головне - більш творчо ми їх формуємо.
Немає коментарів:
Дописати коментар